رای دیوان عالی در مورد کمیسیون بورس و اوراق بهادار، چه تاثیری روی ارز دیجیتال دارد؟
نوشته شده توسط : علیرضا

کمیسیون اوراق بهادار یا SEC، می‌تواند به فشار روی شرکت‌های ارز دیجیتال برای برگرداندن پول جمع آوری شده از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) ها ادامه دهد، ولی محدودیت‌های جدیدی هم برای آن وضع شده است.

خلاصه:

  • بنابر رای دیوان عالی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار باید مقدار وجوه توقیفی از سود شبکه‌ها را محدود کند.
  • علاوه بر مجازات تنبیهی، SEC به طور منظم از وجوه توقیفی برای بازپرداخت به سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند.
  • کمیسیون بورس و اوراق بهادار از وجوه توقیفی به عنوان ابزاری برای ردگیری برگزار کنندگان ICO ها استفاده می‌کرده است.

 

ساعاتی پیش دیوان عالی در یک رای گیری 8 به 1، توانایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار در بازپس‌گیری سود‌های به دست آمده از راه کلاهبرداری بورسی را محدود کرد. ممکن است این رای دیوان، روی صد‌ها استارتاپ در حوزه ارز دیجیتال که بودجه خود را از ICO ها تامین کرده بودند، تاثیر بگذارد.

با حمایت از رای دیوان عالی، قاضی سونیا سوتومایور مدعی شد که وجوه توقیفی (پولی که به خاطر کلاهبرداری توقیف شده) که به شبکه مربوط می‌شود، نه کل پول بلکه سود حاصل از آن معاملات هستند. از این گذشته، دیوان به این نتیجه رسید که SEC برای بازگردانی پول به سرمایه‌گذاران ضرر دیده باید تلاش بیشتری کند.

بیشتر بخوانید: اختصاص بسته معیشتی فدرال، علت افزایش قیمت بازار سهامrelated_content

کمیسیون بورس و اوراق بهادار از این وجوه توقیفی برای ردگیری سود‌های به دست آمده از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) استفاده می کرد، چون در گزارش DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) مشخص شد که توکن‌های DAO در واقع اوراق بهادار بوده‌اند.

گزارش 2017 در واقع به کمپانی‌های ارز دیجیتال هشدار می‌داد که اگر موسسین آن از قوانین تبعیت نکنند، فروش توکن‌های آینده ممکن است به عنوان فروش سهام ثبت نشده تلقی شود. 

به عنوان مثالی آشکار، در فروردین ماه امسال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار مبلغ 1.8 میلیون دلار پولی که از طریق عرضه اولیه Dropil جمع شده بود و موسسین کمپانی بودجه سرمایه‌گذاران را به حساب بانک‌های شخصی خود انتقال داده بودند را توقیف کرد.

در مثالی از دهه 1990 میلادی هم بازیگر هالیوودی استیون سیگال قبول کرد که همه 157.000 دلاری که به خاطر ترویج سکه Bitcoiin2Gen دریافت کرده بود را بدون افشای پرداخت غرامت از طرف او، بپردازد. 

همچنین در این پرونده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار به طور اختصاصی ارتباطی با ارزهای دیجیتالی نداشت. بلکه شامل زوجی می‌شد که SEC به آن ها دستور داده بود، مبلغ 27 میلیون دلاری که از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری کرده بودند را باز گردانند.

ولی چارلز Liu و Xin Wang مدعی بودند که آن ها تنها 8 میلیون دلار از این کلاهبرداری به دست آورده بودند. این رای ممکن است نحوه تمرکز فعالیت SEC برای مقابله با کلاهبرداران یا مبلغ های فروش توکن را تغییر دهد.

توقیف وجوه طوری طراحی شده که به عنوان مقیاسی منصفانه برای حمایت از سرمایه‌گذاران باشد. توقیف وجوه به تنهایی یک مجازات نیست، بلکه بعنوان جریمه یک مجازات شناخته می شود. 

بیشتر بخوانید: صرافی دیجیتال وابسته به ایران در چین متهم به کلاهبرداری شد!related_content

توماس گُرمَن، مشاور ارشد سابق بخش اجرایی SEC گفت که تصمیم (Liu) تاثیر بزرگی خواهد داشت و در بیانیه ای اعلام کرد:

از آنجاییکه کنگره اختیارات به خصوصی برای وضع جریمه به کمیسیون بورس و اوراق بهادار داده، باعث می‌شد که این کمیسیون در بسیاری از موارد دو جریمه برای فرد متهم وضع کند، یکی توقیف وجوه و دیگری مجازات های قانونی.

 

blockquote

این کار بسیار غیر‌منصفانه بود. (Liu) این بی‌عدالتی را از بین برد و تعادل و انصافی که بسیار لازم بود را به پروسه اصلاح در بخش اجرای SEC برگرداند.

blockquote

مشاور عمومی پلتفرم (Compound Finance)، آقای جیک چِروینسکی گفت که این رای دیوان ضرر چندانی به استارتاپ‌ها نمی‌زند:

 

blockquote

این یک قانونی بسیار معمول است که نمی تواند تاثیر زیادی روی ارز دیجیتال داشته باشد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار عادت به ردگیری وجوه توقیفی در اقدامات مدنی داشته و در اینجا هم دیوان عالی اختیارات آن‌ها برای اینکار را تقویت کرد. این رای نمی‌تواند هیچ تاثیری روی عملکرد آن‌ها داشته باشد.

blockquote

کمیسیون بورس و اوراق بهادار، حداقل به صورت رسمی قبول کرد که مثل قبل به کار خود ادامه دهد. بنابر گزارشی از بلومبرگ، سخنگوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار، خانم Chandler Costello گفت:

 

blockquote

رای امروز دیوان عالی به ما این اجازه را می‌دهد که با پیروی از دستورات دیوان، به توقیف اموال و ثروت‌های کلاهبرداری شده متخلفین ادامه دهیم و آنها را به صاحبان بر اصلی‌شان برگردانیم تا مطمئن شویم تلاش‌های ما اصول عدل و انصاف را اجرایی می کند.





:: برچسب‌ها: ارزهای دیجیتال , کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: